Träningsprogram

Här kan du ladda ner broschyrer i PDF.

Adobe Reader

För att kunna öppna och läsa PDF-filer måste du ha Adobe Reader installerat på din dator. Om du inte har det kan du ladda ner det gratis här.

> Hämta Adobe Reader gratis här

 

Knäartros

Träning och övningar vid knäartros.

> Ladda ner

 

 

 

 

Träning vid knäartros

Stela och ömma leder kan vara ett tecken på artros eller ledförslitning, som det även kallas. Men det behöver inte hindra dig från att leva ett aktiv liv. Tvärtom – ett liv med träning och motion stärker musklerna och ökar rörligheten!

Bra att motionera!

Det går inte att "vila bort" värk och stelhet orsakad av artros. Däremot är fysisk träning och regelbunden motion effektivt mot de problem artrosen skapar. Genom att röra sig efter förmåga kan man minska smärtan och öka både rörligheten och styrkan i musklerna. Fysisk träning har visat sig ha mycket positiva effekter, framför allt vid knä- och höftledsartros.

Motionera så att det känns bra

Samtidigt är det viktigt att inte utsätta lederna för onormalt stor belastning. Motionen ska "kännas bra", inte ge upphov till nya smärtor eller problem. Försök därför att hitta en motionsform som passar just dig och som du vill och kan utöva ofta. Då får du effekt mot smärtan, ökad rörlighet och ny styrka.

Träningstips!

Här följer några tips på aktiviteter som förbättrar konditionen och som kan minska besvären:

Gång och löpning

Om du vill löpträna bör du starta med träning som ökar styrkan och rörligheten i benen. Tänk på att använda mjuka, stötdämpande skor och undvik hårda underlag. Börja med kortare sträckor och öka sedan.

Stavgång

Stavgång ger mindre ledbelastning och är bra om du har svårare förslitning i höfter, knän eller fötter. Rör stavarna rytmiskt och se till att ha en stavlängd som ger bra fäste och en behaglig pendelrörelse som inte gör ont i axeln. Stavarna ska nå en decimeter ovanför armbågarna när man står med armen längs sidan av kroppen. De flesta stavar finns idag med reglerbar längd.
 

Löpning i vatten

Belastar inte höfter, knän eller fötter och kan därför vara en bra och skonsam träningsform.

Cykling

När du cyklar använder du de stora muskelgrupperna i benen, samtidigt som det ger låg belastning av knäleden. Cykling är bra för allmänkonditionen. Dessutom kan du cykla året runt: inomhus under vintern och utomhus när vädret är vackert och luften frisk.
 

Simning

Simning och vattengympa är bra motion bland annat därför att det innebär minimal belastning på lederna.

Dans

Dans är en rolig och bra form av motion som man kan utöva på många olika sätt. Även här är det viktigt att ha bra skor.

Trappmaskin

På de flesta gym finns det trappmaskiner, som kan vara skonsammare än att gå i en vanlig trappa.

 

Undvik idrotter som innebär hög ledbelastning

Det är mindre lämpligt att utöva kontaktsporter som t ex fotboll och innebandy eftersom skaderisken där är betydligt högre.

Träningsprogram Köp Comfora

För att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser placerar vi cookies på din dator, telefon eller läsplatta.

Jag förstår